Wprowadzenie
Marketing sensoryczny to technika, która wykorzystuje zmysły klientów do kreowania pozytywnych emocji związanych z marką i jej ofertą. Tradycyjnie ta technika była stosowana w punktach sprzedaży stacjonarnych. Dzięki rozwojowi technologii, marketing sensoryczny został przeniesiony do świata digital marketingu. W tym artykule przedstawimy, jak można wykorzystać marketing sensoryczny w digital marketingu.
-
Wizualizacja produktu
Jednym z kluczowych elementów marketingu sensorycznego jest wizualizacja produktu. W digital marketingu można to osiągnąć poprzez wykorzystanie realistycznych zdjęć i filmów, wirtualnej rzeczywistości oraz interaktywnych animacji. Do tego celu można wykorzystać np. Facebook Canvas, Snapchat czy Instagram Stories. Dzięki temu potencjalny klient może praktycznie „przeżyć” produkt, zanim dokona zakupu. -
Dźwięk
Dźwięk jest jednym z najważniejszych zmysłów, który może wpłynąć na decyzję zakupową klienta. W digital marketingu dźwięk możemy wykorzystać poprzez dodawanie muzyki lub dźwięków charakterystycznych dla marki. W telewizji od dawna stosowane są dźwięki, które pozwalają na kojarzenie ich z konkretnymi produktami. W digital marketingu można wykorzystać dźwięki odtwarzane podczas odwiedzania strony internetowej lub aplikacji mobilnej. -
Węch
Zapachy są bardzo skutecznym sposobem na wpłynięcie na emocje klienta. W digital marketingu można wykorzystać zapachy poprzez dodanie odpowiednich opisów np. w opisie produktu, których zapach powiązany jest z ofertą. Można również wykorzystać aplikacje mobilne, które pozwolą na odtworzenie zapachu produktu lub dostarczyć odpowiedni zapach do klienta przez specjalny urządzenie. -
Dotyk
Dotyk jest jednym z najtrudniejszych do wykorzystania zmysłów w digital marketingu. Jednym z nielicznych sposobów na wykorzystanie dotyku jest wykorzystanie opisu produktu, który będzie zawierał informacje dotyczące jego faktury i wykończenia. Można również wykorzystać specjalne urządzenia, które umożliwiają klientom „przeżycie” faktury produktu poprzez wirtualną rzeczywistość. -
Smak
Smak jest jednym z bardziej popularnych zmysłów, które wykorzystuje się w marketingu sensorycznym. W digital marketingu można wykorzystać smak poprzez przygotowanie specjalnych wideo lub postów na blogach, które będą dotyczyć produktów spożywczych. Można również wykorzystać aplikacje mobilne, które pomogą klientom w odnalezieniu sklepów internetowych, które specjalizują się w produktach o określonym smaku lub zapachu.
Podsumowanie
Marketing sensoryczny stał się ważnym elementem digital marketingu. Dzięki wykorzystaniu zmysłów klientów, można kreować emocje, które wpłyną na decyzję zakupową. W wirtualnym świecie można wykorzystać wizualizacje, dźwięk, zapach, dotyk oraz smak, aby stworzyć pozytywne emocje związane z marką i jej ofertą.